Another Story Of My Life

Friday 5 December 2014

Saya urang Sabah tulen

It's december, month of christmas.
Mau dekat 2 minggu suda saya di kampung. Oleh kerana buah hati (eseh, buah hati kenen) tida balik, tida boleh la pegi dating. Hoho. So just keluar sama besties pegi makan pizza, minum, ketawa ketawa. Buah hati ku, kau tida boleh jeles saya jalan jalan sebab kau yang tida balik kampung. Koto, eseh, tida bah.

So tujuan saya tulis post saya dalam bahasa baku sabah ini sebab saya tebaca satu post yang kawan saya bagi saya baca. Tunaaa link dia di bawah. Betul la juga semua yang kena tulis. Terutama yang karaoke. Hari tu saya pegi minum sama kawan kawan, fulamak berabis diorang karaoke biarpun suara ndala berapa mantap. Haha. Tapi ada satu uncle tu, perghhh, suara dia kalah kalah si awie sama jamal abdillah. Dia nyanyi lagu English. *standing ovation*

Semalam saya pigi makan pizza, saya mau panggil itu pelayan mau MAITAN, oleh kerana saya lama sudah kunun tinggal di semenanjung, saya panggil la shhhhhhttttt shhhhhttt shhhhtttt, macam kurang ajar pun ada saya rasa, tapi saya tida kena dengar, sekali kawan saya panggil dia mandak baru kena dengar. Saya lupa suda bah maw panggil mandak. Alalala otak saya bekarat suda.

Yang dulu saya pegi makan mee goreng di kedai, automatik la dia bagi sup. Sedap lagi tu sup. Kalau di semenanjung, specifically tempat saya la, kedai makan dekat kolej saya, buli bah minta sup. Tapi kau kena minta la, diorang tida bagi automatik. Tapi kalau kau makan "nasi koboi", nasi sama telur goreng saja, dia bagi kau sup la. Itu mangkali compliment of the house. Sebab kalau makan nasi sama telur saja, kau ingat dapat telan ka tu nasi kau. Tiada rasa, tersekat di leher itu nasi.

Naa, banyak kan penggunaan BAH saya dalam ayat. Memang sah sah la saya orang sabah tulen. Bukan cina (biarpun saya pandai cakap cina, eseh, mintapuji) Darah saya pun darah tulen dusun ini. Betul, suda saya cek, saya Blood Type B. Eh apa kena mengena.

Macam Mana Mau Kenal Urang Sabah


Month of Chrristmas!
~tayaAPJxoxo~

No comments:

Post a Comment

What say you?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT RESERVED: TAYALDO 1992-UNTIL NOW